Synnøve Spangelo Norge

Synnøve Spangelo from Bergen, Norway and is mainly a printmaker.  Synnøve Spangelo projects photos, made out of material taken during a trip with her kayak.


From Håheller ©Synnøve Spangelo foto


“Slowly, but surely, deconstruction replaces life that has been lived.
And we can imagine what has passed , and what could have been
if people still cared for the places.” SS

“Sakte, men sikkert tek forfallet over etter det levde livet.
Og me kan drøyme om det som var, og det som kunne vore,
om menneska enno brydde seg om plassane.”

From Håheller ©Synnøve Spangelo foto

Håheller

Eg sov på stranda under teltet
av målingsplast. Og torde ikkje
gå inn i huset før daggry.
For der var stilla etter folka
som hadde ete, krangla,
elska, vorte fødd, levd og døydd,
og sjeldan har nokon kome sidan
og laga lyd.

Der var rullesteinsmurer langs
heile sjøkanta, og bugnande
frukthagar. Eg tok ikkje meir enn
eitt par moreller,
for  det var ikkje mitt,
og om eg hadde ramla ner frå
den morkne stigen eller,
då eg var inne i huset, trødd
gjennom loftsgolvet, så ville ingen
ha merka noko..

Så frydefullt og så skremande det er,
å kjenna så klårt at livet
kviler berre på deg, der du står åleine

i dei døde si fråflytta verd.Då eg hadde komen derifrå,
trefte eg ei dame som fortalde at
dei aldri plukka bær på Håheller,
der var for mykje orm.
Det er eg glad eg ikke visste.

Håheller

I slept under a cover
made of  industrial plastic.
And did’nt dare to enter  the house until dawn.
For there were the silence after the ones
who had  eaten, quarreled,
loved, been born, lived and died,
and seldom had anyone come after
and made any sound.

There were  walls of boulders along the shore,
and bulging orchards. I did’nt take more than
a couple of cherries,
for they were not mine, and if  I’d fell down from
the rotten ladder or,
when I was inside the house,
stepped through the attic floor,
no one would have noticed.
How  joyful and how terrifying it is,

to feel so heavily that life
clings only to you, where you stand alone
in the  abandoned world of the deceased.

When I was back from there,
I met a  woman who told me they never
went for picking berries at Håheller ,
there were too many  snakes.

I’m happy I did’nt know that .

S.S
8 thoughts on “Synnøve Spangelo Norge

  1. fra Synnøve Spangelo: 2010/04/28 at 9:59 pm

    Hei Reidun!

    Beklager lovlig seint svar herfra…! Tusen takk, det var hyggelig å høre at du følte det traff! Og veldig kjekt å få respons;-) Det stemmer at det var kirsebære der ja, mye også! Bildene jeg brukte til utstillingen er fra 08.07.08, da var jeg på dagstur dit. Men jeg har også overnattet på stranden der, som jeg refererer til i diktet, det var 8.-9. aug.-04. Så kommer du på samme tiden, finner du nok bær! Synes det er en sånn nydelig og historisk plass, som jeg har blitt veldig nysgjerrig på- hører gjerne fra deg, om du vil fortelle litt fra din farmors tid! Jeg vet ikke om du var og så utstillingen eller bare disse bildene på nettet- men jeg har bl.a.fotografert avisutklipp fra veggene(brukt som underlag for tapet). I et utklipp finnes det en beskrivelse fra en sammenkomst i Stockholm til ære for Henrik Ibsen(!), hvor han holder en takketale om framtiden, m.m. Det ligger mye historie i de små detaljene…!

    Med vennlig hilsen

    Synnøve Spangelo
    ______

    fra Synnøve Spangelo : 2010/01/17 at 1:45 pm | In reply to Reidun Haaheller Valsgård.

    Hei Reidun ! hyggelig at du synes dette er noe . Jeg har sendt info om din hendvendelse til kunstneren Synnøve Spangelo som jeg tror nokk vil svare. Hun bor i Bergen. Hvor bor du selv ? i Rogaland ? mvh Agnes Btffn
    _____

    fra Reidun Haaheller: 2010/01/16 at 7:38 pm

    Hei! Flotte bilder, nydelig dikt! Håheller er fødestedet til min farmor, skulle gjerne vite mer om turen din dit! Var det virkelig kirsebær der? Har aldri sett noen bær på trærne når jeg har vært der de siste årene, men det var en stor næring der i min farmors tid.
    Med vennlig hilsen, Reidun Haaheller Valsgård

  2. Hei og takk for svar!
    Jeg bor i Oslo. Jeg er nok like spent som deg, Agnes, hva som videre skjer med Håheller. Tror ikke det er lagt ut for salg ennå.

    Til deg, Synnøve!
    Jeg synes du har fanget stemningen der på en fantastisk måte. Og bildet av de to barna – enten det nå er Photoshop eller hvordan du nå har fått det til, gir meg assosiasjoner om alle de barna som har tråkket over den dørstokken. Det må vel være på baksida av huset. Jeg har selv tråkket der som barn. Like ved døra sto en slipestein. Min far (89) forteller at det var stas å hjelpe bestefar Jonas med å dra slipesteinen. Jonas døde i 1933. For far var det aldri det samme å komme til Håheller etter at bestefaren døde.

    Kirsebærene ble plukket og sendt med båten til Stavanger. Der var det to av farmors søsken som sto på torget og solgte. Det var Kjerstine og Hallvard.

    Jeg hørte på et lydbåndopptak av noen gamle folk i Lysebotn som fortalte om kirsebærtrærne på Nedrebø i Lysebotn, der Rakel,kona til Jonas og min oldemor, kom fra. Der sies det at kirsebærtrærne var det Pilt-Ola som fikk plantet, både på Nedrebø og i Håheller. Han var en mangfoldig mann, den gode Ola, men Trina fra Håheller, som han visstnok var begeistret for, fikk han aldri.

    Jeg har samlet mange hyllemeter med bilder og historie fra Håheller og Lysefjorden. Vil du høre mer, så send meg en direkte e-post adresse!
    Med vennlig hilsen, Reidun

  3. At last I found somebody who is impressed by Haaheller farm like me. I have been to H. every time I have sailed along Norwegian coast by my boat HOORN. Excellent poem I felt the same feelengs every time. I am very interested to know more about those people who lived there. Would yopu be so kind and let me know more.
    Best regards MR

    • Hello MR! Thank you, so nice to hear that my poem hit a nerve! One of the best persons to tell you more about everyday life at Håheller, must be the woman named above, whose Grandmother was born there. I’m not sure if Reidun will be notified if you reply her note here, or not. But you’ll also find her on facebook or I can give you her e-mail address. Good luck!

      Best regards Synnøve Spangelo
      sysp79@hotmail.com

  4. Nice to read you about your trip in the fjord !

    Håheller was one of the welknown farms among others in the Lysefjord. People stopped to rest on there way out and in the fjord.
    He main house is meant to have been built in the 18th century. The big rock (helleren) which give the farm it’s name is to be said to have given «housing» to people allready for 4000 thousan years ago.

    In the last century the Håheller farm was known as being a great farm, with fields turning towards south and with much sun. Crop needing warm climate gro easely and hazelnut trees gave the family som income. It was also known for it’s cherries which were early ripe.

    look at : http://home.online.no/~sinorlan/h%E5heller.htm

    And here i can read a blogg whith a lot of information ! I see you have followed it .. Welcome to Flørli next time you come with your boat .

    cordialy Agnes

  5. Dear Agnes,
    Many thanks for your reply. I am going to prepare short article for our sailing magazine ŻAGLE (Sails). Draft of it I would translate and send you. Would you be so kind and check the posibility to use some interesting photos from Haaheller Farm you did. Or somebody else. I would be nice to cooperate. Sicerely yours MR

Leave a Reply

